Zrušený let

22.12. 2023Katarína356x0
  • Čo robiť keď vám zrušia alebo presunú let?
  • Kedy máte nárok na kompenzáciu?
  • Aké sú vaše práva?

Pre lety v krajinách EÚ je to celkom jednoznačne popísané v smernici Regulation 261/2014.

Pokiaľ váš let zrušia v dostatočnom predstihu (2 týždne a viac), máte nárok na vrátenie celej sumy, prípadne náhradný let s rovnakou spoločnosťou. Ak je to menej ako 2 týždne, vzniká nárok na kompenzáciu (pri zrušení medzi 1 a 2 týždňami sú nejaké podmienky, kedy tento nárok nie je).

Poďme ale na najnepríjemnejší prípad, a to keď sa o zrušení dozviete až keď čakáte na letisku. Vyzerá, že zrovna Ryanair je v tomto expertný. Takto (ne)skončil môj nedávny výlet v Marseille.


Spoločnosť je povinná vám zabezpečiť občerstvenie, jedlo, ubytovanie a transport na ubytovanie. V mojom prípade sa ale nič z toho nedialo a akurát čo sme tam stáli ako smutný/nahnevaný/zúfalý dav. Dostal niekto naozaj od Ryanairu nejakú rozumnú informáciu a pomoc? Neviem. Skúsila som požiadať o kompenzáciu? Skúsila. Preplatili mi náklady? Preplatili! (Prišla som len o 10 Eur, lebo mi z nejakého dôvodu poslali za hotel menej).

Spoločnosť je povinná vám zabezpečiť občerstvenie, jedlo, ubytovanie a transport na ubytovanie.

Ako teda postupovať?

Prvá voľba je nájsť pracovníkov danej spoločnosti a požiadať o hotel a stravu. Keď toto nie je možné (čo sa ľahko môže stať pri nízkonákladových spoločnostiach), zarezervujte si hotel na vlastné náklady. Ja som našla najlacnejší v okolí letiska, no aj tak mi nebol preplatený celý (caa 70e namiesto 80e), tak myslite na to, že to možno nebude plná suma, aj keď na ňu máte nárok.

Po správnosti ale nemám právo na peniaze navyše (tzv. kompenzáciu), keďže sa jedná o štrajk. V každom prípade odporúčam tento “claim” podať a skúsiť to, nech sa jedná o ktorúkoľvek leteckú spoločnosť. Ako som predpokladala, kompenzáciu som nedostala.


Teraz si povieme, ako to vyzerá, keď je let nútená zrušiť seriózna spoločnosť, v tomto prípade Lufthansa. SMS a e-mail prišli ešte predchádzajúci večer (pravdepodobne po tom, ako prišla informácia, že štrajk naozaj začal). Chvíľu na to prišla rovno nová letenka, naneštastie až 24h po tom zrušenom.


Prišla som teda na letisko hodinu pred plánovaným odletom a našla správne okienko (väčšinou sa takéto veci riešia pri check-in prepážke, niekedy to môže byť aj servisná časť. “Dobrý deň, môj let bol zrušený, už mám novú letenku, ale poprosím vás ubytovanie a jedlo.” “Ok, počkajte 15 minút.” “Ďakujem. A keď už som tu, môžete mi zmeniť sedadlo ku oknu?” Klasika 🙂 Zmenili.


O chvíľu odchádzam z letiska s papierom “Holiday Inn Garden”, kde už o mne budú vedieť. Je 6 hodín ráno a ja sa môžem ubytovať v krásnej izbe a takisto mám zabezpečené 3 jedlá.

Tu je teda vidieť rozdiel, kedy sa (ne)oplatí kúpiť lacné letenky.

Podobné pravidlá platia pri omeškanom lete, pokiaľ sa do cieľovej destinácie dostanete o 3 a viac hodín neskôr. Väčšina leteckých spoločností priamo cituje spomínanú smernicu, tak tam vždy zistíte aktuálne pravidlá.


Pokiaľ letíte leteckou spoločnosťou mimo Európskej Únie, vždy si pozrite pravidlá tej danej spoločnosti a v prípade akýchkoľvek problémov vždy skúste podať sťažnosť priamo cez spoločnosť. Ak sa budú vyhovárať, aj keď ste v práve, máte ešte možnosť využiť rôzne spoločnosti, ktoré sa tomuto venujú (napr. AirHelp). S týmto ja nemám osobnú skúsenosť, ale pokiaľ viem, smelo si zoberú aj tretinu vybojovaného.


Najviac vám prajem, aby ste žiadne z týchto rád využiť nemuseli.

Precestovala som viac ako 75 krajín: na vlastnú päsť, jednoducho, lacno, dobrodružne a ukážem Vám ako môžete tiež. Môj príbeh si prečítate tu ->
Komentáre

Pridať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Vaše osobné údaje budú použité len pre účely spracovania tohto komentáru.